הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
hillel3

ביטחון כלכלי אצל מעסיק גדול ? תלוי את מי שואלים...


רעבתנות המשק הגיעה גם למעסיקים הגדולים והכי הזוי הוא כשהדבר קורה אצל אחד הבוסים הגדולים במדינה, משרד החינוך
שתי אקסיומות בראשית הדברים :
1. משרד החינוך הוא אחד המעסיקים הגדולים במדינה.
2. רוב המועסקים על ידו 'זוכים' לשכר שאינו הולם את סך השעות בפועל שעבודתם מעסיקה אותם ובטח לא את חשיבות עיסוקם - הן בהשוואה לשכרם של מקביליהם במדינות מפותחות (אוהבים פה לצטט טבלאות OECD רק כשזה מוציא אותנו סבבה, מקום 17 כזה...) והן נוכח כל הסיסמאות שמופרחות פה חדשות לבקרים מאז ימי הקונגרסים הציוניים טרום הקמת המדינה, בדבר "חשיבותו של החינוך לעיצוב פניה של החברה בישראל" בלה בלה בלה...

ייאמר כבר כעת כי אין זה המקום לפתוח פולמוס נדוש היוצא בד"כ מפיותיהם של הורים מתוסכלים המתכוננים בדאגה לקיץ נוסף של 70 ימי שיכרון חושים בבית (אם ילדך תיכוניסט); גם אני הורה וגם אני חושב שכדאי מאוד לשקוד על צמצומה של חופשת הקיץ, אך אין זה אומר שאני מסכים לטענות המעייפות על סף הוצאת דיבה על עצלנותם של המורים כביכול ("אין סקטור במשק שזוכה ככה לחופשות בתשלום !" ושות') ומהשורה הראשונה ביציע שבה אני עומד מזה 18 שנים, אני יכול לדווח שלמעט מספר מצומצם של מורים ברי מזל שמצליח להסתנן באופן מעורר השתאות בין הטיפות ("דרישות המערכת" מכנים את זה אצלנו), להגיע לביה"ס סמוך ממש לפתיחת השיעור, להעביר אותו בכיף ולטוס הביתה במהירות האור - הרוב המוחלט של המורים משועבד למערכת מהנץ הקמה ועד צאת הנשמה, כיוון שבנוסף לשעות הלימוד הפרונטאליות, חלות עליו חובות שלא היו מביישות גם חיילי קו ראשון ביום פקודה : תורנויות, ישיבות, שיעורים פרטניים, ישיבות צוות מקצוע, צוות שכבה, צוות פדגוגי, אסיפות הורים, דיונים משמעתיים, טיולים שנתיים, ביקורי בית ושאר ירקות ותבשילים לרוב. אחרי כל אלה, מעניין לגלות שמרבית מורי ישראל, גם אני, עדיין רואים במקצועם שליחות ולא מכיר ולו אחד שבא לתחום במחשבה להתעשר. נהפוך הוא. הבדיחה הידועה ביותר בז'רגון של בני זוג שאחד מהם מורה היא, שהכסף שבן הזוג העוסק בהוראה מביא, נועד לעיתונים ולפיצוחים בקניות של שישי בצהרים... יותר מזה אין.    

עד כאן קיטורי המקצוע וכעת לתיאור קצר של 'פניו של הלחץ להכניס כסף בישראל הקפיטליסטית של 2015'. אח"כ נחבר הכל ויהיה בסדר :
ניסיתם למשל לפרסם לאחרונה בלוח פופולארי כלשהו את רצונכם למכור משהו בעל ערך ? אם לא, נחסכה מכם החוויה המפוקפקת של עשרות סוכני נדל"ן, מליצי יושר האוויר ומוכרי הכלום ללא תוכן, שיעוטו עליכם ויטרטרו לכם ללא הירף, משל היו עדרי נשרים מריחי דם ואוכלי נבלות למיניהן, כולל כבונוס כמה כאלה ששומעים מכם סירוב מנומס ומגיבים ב"מה, לא תיתן לי להתפרנס ?!"... יופי, תוסיפו לי עוד האשמה לתיק לקראת יום כיפור המתקרב.

אותו כנ"ל מתרחש למשל עם חבורות "יועצות היופי" ברשתות הפארם. פעם הייתה אחת נודניקית, היום הן מרכיבות צבא מפחיד. תורמים את חלקם גם סוכני הסלולאר ופלטפורמות הטלוויזיה שחופרים לך בלי סוף (נציגיה של אחת מהן מתקשרים אליי לפחות 10 פעמים בשבוע), חברות כרטיסי האשראי והשופרסלים שמלעיטות אותך במבצעים חסרי היגיון כלכלי (כמה עצים כרתו עבור הדבר הזה באמזונס, כואב הלב), שלא להזכיר את כל הזבניות ברשתות אופנה מסויימות, שלא נותנות לך שנייה להתרשם מהחנות או מהסחורה ומתקרבות אליך למרחק אינטימי-מבהיל ואחרי קנייה עוד רודפות אחריך עם מדבקות זיהוי בשביל הבונוס. כולם כולם לא עושים לרגע את חשבון העתיד הקרוב ובטח לא את זה הרחוק, לא חשוב להם אם תכעס או תחרים אותם לנצח - העיקר תקנה משהו כלשהו כאן ועכשיו ואחרינו המבול.

כעת, איך כל הדבר הזה קשור למשרד החינוך ? אה אה ! טוב ששאלתם ! ובכן ככה : תשאלו כל מורה בישראל והוא יאמר לכם שתלוש השכר שלו הוא בבחינת תעלומה מארץ עוץ. אין אחד שמבין את סעיפיו ותתי סעיפיו הסבוכים, אין מצב לקבל תלוש זהה חודשיים ברציפות, מחזה מעורר רחמים הוא לצפות במורים הפותחים בדאגה את מעטפת תלוש השכר שלהם פעם בחודש ובשורה התחתונה - המעסיק לא באמת סופר אותך. טוב שבעידן המודרני ניתן להסתתר מאחורי טיעונים בנוסח "זה המחשב עושה ושולח"... התקדמנו. 

זאת ועוד : עם כניסת ארגוני המורים לפני מספר שנים לשתי הרפורמות המתוקשרות "עוז לתמורה" בתיכונים ו"אופק חדש" ביסודיים/חטיבות הביניים (רפורמות זה מונח המתאר בישראל מצב שבו מעלים לך את השכר ב-10% ודורשים ממך לעבוד 50% יותר), בוצעה עבור כלל המורים בארץ המרה עלומה של דרגתם ותנאי שכרם בהתאם להכשרתם, לוותק ולעוד כמה פרמטרים סמי-סודיים. כמובן שרובם לא הבינו את דרגתם ערב ההמרה, לא הבינו אותה אחריה ולא מבינים אותה כיום. ואני עוד מהמתעניינים.
בשנה האחרונה, החל משרד החינוך לשלוח למאות מורים ברחבי הארץ מכתבי דרישה להשבת כספים בטיעון הזוי שכספים אלה ניתנו להם כתוצאה מחישוב לא נכון של דרגתם. בנוסח הרשמי זה יוצא "שגיאה כתוצאה משימוש בטבלאות שכר לא עדכניות". אז מה ? אז כלום. משרד החינוך לא באמת זקוק לכספים הללו, אין לדרישה זו שום צידוק משפטי קביל (רוב נדרשי ההשבה לא באמת התעשרו מהדבר הזה והדרגה שנקבעה להם בטעות כביכול והענקתה של דרגה זו לא נבעה ממידע שגוי שהם עצמם העבירו למשרד החינוך) והכי חשוב - אצל רובם ככולם שכרם המגוחך משמש, כמו אצל כלל השכירים במדינת ישראל, לקביעת התקציב המשפחתי, לנטילת התחייבויות בנקאיות ועוד. כלומר יש כאן פגיעה אנושה בהתחייבות שאולי עשה מי מנדרשי ההשבה עם צד שלישי. מה אמורה כעת לעשות מורה המרוויחה 7000 ש"ח ברוטו בחודש ושנדרשת להשיב פתאום 100,000 ש"ח ?! לעבוד שנה וחצי ללא שכר ?! כנראה שכן. ומדוע לא המתין משרד החינוך עם מכתבי האימה עוד כמה שנים, או-אז יכול היה לדרוש ממוריו האומללים מיליונים רבים ?! משתלם כתכנית חיסכון. ביטחון כלכלי אין פה.

בתור מורה שחווה כעת על בשרו את הפרשייה האומללה הנ"ל ושהחליט על דעת עצמו לצאת למאבק -לא משום שהוא באמת מוטרד מהכסף, אלא הרבה יותר מכיוון שהוא מודאג באמת ובתמים מדימויו של המקצוע ומהצורך הקריטי להשאיר בו את אלה שבחרו ביודעין ובדעה צלולה לעסוק בו- לי אין כל ספק שהכל נובע מאותו טירוף מערכות כללי שתואר למעלה, אותו נחשול הולך וגדל של ניסיונות פסיכוטיים להרוויח, 'לעשות מכה', למצוא 'בורות שומן' חדשים ובלשונם של המעסיקים הגדולים - להתייעל. מקסימום תחליט אתה שלא מתאים לך ותלך הביתה. אתה יודע כמה מסיימים בשנה את לימודיהם במיכללות בהן לומדים חינוך ?...     

למתקדמים, קישור לכתבה על הנושא ששודרה אמש במהדורת מבט. קרדיט לאיתם לחובר.


https://www.youtube.com/watch?v=yJ2bCz87uaE&feature=youtu.be
 
מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על ביטחון כלכלי אצל מעסיק גדול ? תלוי את מי שואלים... ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה